Fra hjerte til hjerte
Norsk-russisk samarbeid i drama- og teaterutdanning
Sammendrag
Artikkelen er basert på erfaringer fra et treårig samarbeidsprosjekt mellom et norsk og et russisk universitets drama- og teaterutdanninger. Prosjektet hadde som et sentralt mål å øke kvaliteten på drama- og teateropplæring for å kunne utvikle optimale ferdigheter som trengs for å bli en profesjonell teaterpraktiker i dagens Russland og Norge. Det fokuserte spesielt på møtet mellom tradisjon og nye trender i drama og teater, og utforsket hvordan forskjeller i språk og kultur kunne være en ressurs i stedet for et hinder for å skape noe sammen. Artikkelen gir en kort oversikt over prosjektet og drøfter hvordan samarbeidet mellom to forskjellige utdanningsinstitusjoner kan forstås i lys av kritisk pedagogikk, med henvisning til Paulo Freire, hvis hovedbegreper er dialog, kjærlighet og empowerment. Mezirows og Illeris transformative læringsteorier trekkes inn for å diskutere studentenes læring, som er rapportert om i refleksjonsnotater skrevet etter hver workshop i prosjektet. Nøkkelspørsmål som utforskes, er om læringsutbyttet kan forstås som transformativ læring, og hvorfor et slikt prosjekt er relevant for framtidige teaterarbeidere og drama/teaterpedagoger.
English abstract
This article is based on experiences of a three-year long collaboration project between a Norwegian and a Russian university in drama and theatre education. The project aimed to enhance quality in drama and theatre training, in order to develop optimal skills needed to become a professional theatre practitioner in contemporary Russia and Norway. It focused on the meeting between tradition and new trends in drama and theatre and explored how differences in language and culture could be an advantage rather than an obstacle in the process of creating and performing together. The article gives a brief overview of the project and discusses how a collaboration between two different educational institutions could be understood in relation to critical pedagogy, referring to Paulo Freire, whose key concepts are dialogue, love and empowerment. Mezirow’s and Illeris’ transformative learning theories are brought into the discussion about students’ learning outcomes in the project. Students wrote reflection notes after each workshop in the project. Key questions explored are whether the learning outcomes could be seen as transformative learning, and why such a project is relevant for future theatre workers and drama/theatre pedagogues.
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
dialog, kjærlighet, empowerment, transformativ læring, teater, dialogue, love, empowermenttransformative learning, theatre
Lisens
Opphavsrett (c) 2018 Anne Eriksen
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.